søndag den 27. juli 2014

Torden og lynild

Lørdag d. 26. juli kl. 13. Position 57 54,5 N 7 53,5 Ø (13 sømil SSØ for
Kristiansand)

"Så sejl dog hjem og sov!". Man skal ikke tage fejl. Selv om denne
henstilling til de to trilliarder små og store skibe langs kysten mellem
Farsund og Lindesnes måske blev fremsagt ud i luften på en lidt
sammenbidt/bister vis (kl. 01.30 i nat), var den skam kærligt ment. Det er
dejligt at sove. Det under jeg mine medmennesker de bedste betingelser for.
Så næstekærlig er jeg. Hvis besætningerne på alle disse skibe vitterlig
ville efterkomme min anbefaling, ville det desuden have den lille bieffekt,
at JEG ville kunne komme til at sove også. Alle ville være glade.
Vi gik for motor ud mod Lindesnes, men først ved 5-tiden i morges, da vi var
kommet godt fri af kysten, blev der så tilpas langt imellem skibene, at jeg
kunne komme til at powernappe efter (stort) behov. Jeg har valgt at satse på
at kunne nå til Skagen på det benzin, jeg har. Vinden er svag og noget rod,
den kommer og går, fra forskellige retninger, for det meste imod. Jeg sejler
lidt for sejl, lidt for motor, lidt for sejl igen.
Den trælse modstrøm på 1,5 knob har fået mig til at trække sydpå, væk fra
kysten. Vi går pt. for sejl på bagbords halse. Sommervejret holder ved, det
er varmt og solrigt.

I går aftes måtte jeg hælde benzin på tank 1 (den ene af de to 30 L
hovedtanke) fra løse dunke. For at kunne komme til dunkene og tanken, skal
begge kistebænke stort set tømmes for indhold. Båden er overalt pakket, så
det, der bruges sjældnest, ligger underst, og omhældning af benzin er
gudskelov ikke en hyppig foreteelse. Jeg tør ikke omhælde med motoren
kørende, og desuden kan jeg ikke komme til styrbord kistebænk, hvis
autopiloten er slået til, så vi måtte ligge dødt skib i 20 minutter under
operationen. Mathilde lagde sig straks med siden til dønningen, så alt det
løse habengut, der havde hobet sig op i cockpittet, rovsede hysterisk fra
side til side, faldt ned over mine tæer, stødte til min albue, mens jeg
hældte, så der kom benzin over det hele mv. Jeg kunne ikke bevæge mig,
fastspændt som jeg var mellem værktøjskasser, årer, fendere, ankre,
kædekasse, MOB-redningsline, fyldte affaldsposer, vaskebalje, poser med
tovværk, luftpumpe og fire dunke plus den omfangsrige 30 L tank 1. Benzinen,
som det var lykkedes at få til at ramme ned i tanken, skvulpede delvis op af
åbningen igen pga. rulningerne osv. Jo, livet til søs er herligt.


Søndag d. 27. juli kl. 9.30. Position 57 47,1 N 10 18,4 Ø (14 sømil vest
for Skagen Rev)

Det lykkedes at komme ud af modstrømmen, og hele dagen i går gik det sløvt
fremad, skiftevis for motor og sejl, som vinden kom, gik, og ændrede
retning. Det var selvfølgelig noget bøvlet vejr at gøre fremskridt i, men
det var sommer ombord, og en fin dag ikke desto mindre.

Jeg benyttede en af sejlperioderne til at få kigget lidt på motoren. Den vil
ikke køre med under 3/4 gas. Mistanken blev bekræftet: brændstoffilteret er
kontamineret med snask, sikkert fordi motoren et par gange har været nede og
slikke bunden i tankene. Blandt de tusind reservedele, jeg medbringer,
findes desværre ikke et nyt brændstoffilter, så det kan jeg ikke gøre noget
ved. Ligesom det er nemmere at lede efter sine nøgler under den nærmeste
gadelampe, end der, hvor man ved, man har tabt dem, skiftede jeg på skrømt
tændrør og udluftede brændstofslangen, så havde jeg dog gjort noget. Det
hjalp selvfølgelig ikke. Fejlen er ikke noget problem under havsejlads, for
der får motoren godt med havre, men jeg glæder mig til nogen friske
havnemanøvrer for fuld eller ingen gas. Det bliver...spændende.

Kl. 20.30 havde jeg netop søbet den sidste bouillabaise fra tallerkenen
(færdig fra glas, glimrende i øvrigt, måske lidt for salt), da det pludselig
blæste meget op. Jeg var helt uforberedt, da vinden jo havde været doven
dagen igennem, og mine overvejelser kun havde gået på, om der var vind nok,
og fra den rigtige retning, til at jeg ville kunne nå til Skagen på den
benzin, jeg har ombord. Men inden for 10 minutter måtte jeg rebe ned i
først 1., så 2. reb, og tage godt ind i genuaen. Et kig mod luvart (som
naturligvis var øst) og på radarskærmen var nok: tordenbyge! Det var
dramatisk så hurtigt, sceneriet kunne skifte. Fra sol, varme, feeling good,
sløvt, til kuling på 10 minutter! Havet blev hurtigt fyldt med hvide
skumtoppe, og mørket bredte sig fra luvart. Vinden kom i hårde stød.
Heldigvis var Mathilde nogenlunde klar til hårdtvejrssejlads, jeg holder for
det meste god orden, når jeg er til søs. Jeg efterså skalkningen af
forlugen, kylede den lille opvask ind under lejderen til cockpittet og fik
skiftet min sommerlige påklædning (eller mangel på samme) ud med søtøj og
røjsere. Så lagde jeg båden underdrejet, mens jeg tog en dækstur og fik
monteret lynaflederne: fire startkabler, som jeg nu er glad for, at jeg fik
tid til at ræse i T.Hansen og købe dagen før afsejling fra Aarhus. De gamle
lynafledere var rustet sønder og sammen.
Så kom regnen, og det lynede og glimtede fra skyerne fremme. Heldigvis kom
selve tordenvejret ikke hen over os. På radaren fulgte jeg uvejrets rute øst
og syd om os, før det trak væk. Indenfor to timer var det hele forbi. Vinden
lagde sig til sit tidligere, flegmatiske leje, og det klarede op.
Få timer senere var vinden så slatten, at motoren igen blev startet, og
siden har vi tøffet mod en svag modvind mod Skagen Rev.

Trafiktætheden er meget stor, som forventet. Det er ikke blevet til megen
søvn (igen), men jeg har det egentlig rimelig godt fysisk, selvom vi nu har
taget hul på rejsens femte døgn siden Shetlandsøerne. Som ofte før, under
mine lange solosejladser, konstaterer jeg en kraftigt forøget vandladning.
Jeg skal tisse tit og meget (op til en liter ad gangen, hvilket jeg har styr
på qua Flasken, se tidligere indlæg). Min egen hypotese er, at der går
kludder i det diuretiske hormon, som skal regulere nyrernes aktivitet til et
lavt niveau om natten, når jeg sover så fuldstændig uregelmæssigt og lidt,
som jeg gør. Hvis der er en læge til stede blandt læserne, vil en kommentar
om dette spændende, fysiologiske emne være velkomment!

Ingen kommentarer:

Tilføj en kommentar